Deși lichidul de răcire și antigelul sunt deseori folosite în mod interschimbabil, acestea nu sunt același lucru. Antigelul este fabricat din etilenglicol sau propilenglicol și este ingredientul de baza, dar trebuie amestecat cu apă pentru a crea lichidul de răcire, care este cocktailul ce va urmă să fie găsit în sistemele de răcire ale tuturor vehiculelor „răcite cu apă”.
Lichidul de răcire constă de obicei într-un amestec 50-50 de antigel și apă, deși poate conține până la 70% antigel pentru temperaturi extrem de scăzute. Amestecul 50-50 asigura o răcire suficientă pentru motoarele care funcționează la peste 200 de grade și previne înghețarea la temperaturi de 30 de grade sub zero sau mai mici.
Apa și antigelul
Apa singură nu are nici capacitatea de răcire, nici protecția împotriva înghețului de care au nevoie motoarele, deoarece fierbe la 212 grade și îngheață la 32. În plus, poate ruginii piesele sistemului de răcire. Supraîncălzirea poate deforma piesele motorului, iar lichidul se dilată atunci când îngheață, astfel încât poate fisură blocurile motorului și alte piese. Utilizarea antigelului simplu nu va oferi mai multă protecție împotriva înghețului. Punctul de îngheț al antigelului singur este zero, dar un amestec 50-50 cu apă scade punctul de îngheț la minus 35 și crește punctul de fierbere la 223 sau mai mult
Când motorul este oprit, lichidul de răcire se află în radiator. Când motorul este în funcțiune, acesta este pompat prin pasajele din motor pentru a absorbi căldură și apoi se întoarce prin radiator, unde este răcit de aer proaspăt înainte de a circulă din nou prin motor. Atunci când se utilizează sistemul de încălzire al unui vehicul, o parte din lichidul de răcire este deviat către miezul de încălzire; lichidul de răcire încălzește miezul de încălzire, iar ventilatorul suflă aerul încălzit de miezul de încălzire în interior.
Cum diferă antigelul?
Antigelul este diferit deoarece conține inhibitori de coroziune pentru a preveni rugină care poate deteriora radiatorul, pompă de apă și alte părți ale sistemului de răcire. Antigelul vine în diferite culori, cum ar fi verde, portocaliu sau roz și în diferite formule chimice care sunt concepute pentru vehicule specifice. Printre diferitele tipuri de chimie utilizate se numără tehnologia acidului anorganic, tehnologia acidului organic și un hibrid dintre cele două. Acestea nu ar trebui să fie amestecate între ele. Informațiile privind antigelul care trebuie utilizat ar trebui să se regăsească în manualul de utilizare al vehiculului.